(reageren) Shortie's is een weblog-achtige pagina, met overpeinzingen van John Piek. De naam Shortie's komt voort uit het plan(...) om mini-columns te gaan schrijven, zeer korte opinie-tekstjes voortgekomen uit invallen naar aanleiding van het dagelijkse nieuws.
Dinsdag
29mei 2001
(18:50)

Shortie

*(denkt er het zijne van)*

 

Oormerken

Van het

Zorg Informatie Netwerk

kreeg ik kort geleden een brief. Dat ik binnenkort een pasje van ze kreeg. En of ik dat goed in mijn oren wilde knopen! Binnenkort zouden het pasje en ik onafscheidelijk zijn, wilde ik in de regio Eemland nog aanspraak kunnen maken op 'zorg', en inderdaad, deze week kreeg ik uit Zeist een brief met daarop geplakt een chipcard. En of ik de gegevens maar wilde controleren. Ook werd mij verzocht om met de speciale informatiezuilen o.a. bij de vestigingen van de verzekeraars zelf aanvullende informatie, zoals bijvoorbeeld mijn SOS-waarschuwingsadressen in te vullen. Shortie weet niet eens wat SOS-waarschuwingsadressen zijn. Is dat het ziekenhuis waar ik afgeleverd wil worden? Familie of vrienden heb ik niet, dus die kunnen ze niet bedoelen. Afijn moet ik daar nog heen ook, met tegenzin, dat wel.

Vooral de zin 'Het is dus belangrijk dat u voortaan uw Zorgpas altijd bij u draagt' (met een uitroepteken), trof mij bijzonder. Ik dacht meteen 'wie volgt?' De inboedelverzekeraar? De gemeente met de aan het sofi-nummer gekoppelde gegevens? Ik vind dit eng! Als dit inderdaad verder gaat, komt op een bepaald moment een verlichte geest op het idee om al deze gegevens bij elkaar te voegen op één kaartje. "Véél makkelijker" dan een tiental pasjes in je portemonnee! Veel mensen zullen het ongetwijfeld hiermee eens zijn. Misschien bedenken de pasjesmensen vóór die tijd nog wel dat iedereen een transducer krijgt geïnjecteerd, onder de huid, zodat met speciale poortjes het sofi-nummer kan worden gedetecteerd. Zul je zien dat je naderhand na een bezoek aan je maitresse een briefje thuis krijgt wat je op adres x en y te zoeken had. (Aan je mobiele telefoon kunnen ze nu al zien waar je op bepaalde dagen naartoe geweest bent, maar die kun je tenminste nog thuislaten of uitzetten of aan een andere maitresse uitlenen). En wie krijgt de beschikking over al die samengevoegde informatie? Ontbreekt er nog maar aan dat je DNA-profiel erin zit. Kunnen ze poortjes bij de stad zetten om de mensen die een crimineel DNA-strengetje hebben aan de poort te weren. Net als in de middeleeuwen, maar dan trefzekerder. Inderdaad, net oormerken.

Shortie
*(denkt er het zijne van)*

P.S. Zorg Informatie Netwerk klinkt eigenlijk ook heel eng.

 


Zondag
27mei 2001
(12:30)

Die NS toch. Ik blijf vinden dat het operettetrekjes heeft. In eigen land hebben ze met grote haast de onrendabele lijnen afgestoten. 'tuurlijk. Hier gelden hoge veiligheidseisen, en is de exploitatie ook om andere redenen duur. Het bedrijf rammelt ondertussen aan alle kant. Het botert niet met het personeel. Het botert niet erg met de bonden. En het botert al helemaal niet met de minister. Ik kan me zo voorstellen wat er aan de directietafel gebeurt. Ineens heb je het, roept een verlichte geest: je wordt conducteur. Maar dan wèl in het buitenland! roept een ander. Snel krabt één van de directeuren achter zijn oor.

Noodlijdende lijnen aankopen in Polen. En het plan dit te doen in Engeland. Vooral in Engeland is zo'n beetje alles mis dat er op het spoor mis kan gaan. Misschien denkt de NS daar iets van te kunnen leren.

Vorige week kreeg ik onderstaande brief van ze:

Nederlandse Spoorwegen

Regio Noordoost

Commercie

Postbus 255

8000 AG Zwolle

De heer P.J. Piek

AMERSFOORT

Ons kenmerk NO/KK/2001-01/overig

Onderwerp Werkzaamheden aan het spoor

Zwolle. 8 mei 2001

Geachte heer Piek, 

Van zondag 8 juli tot en met vrijdag 14 september 2001 voert Railinfrabeheer omvangrijke werkzaamheden uit aan de spoorlijn tussen Amersfoort en Apeldoorn. Railinfrabeheer is de organisatie die, namens het ministerie van Verkeer & Waterstaat, verantwoordelijk is voor het spoorwegnet in Nederland. [Shortie: het is dus niet onze schuld!]

Railinfrabeheer heeft vastgesteld dat er een dringende noodzaak voor deze werkzaamheden bestaat, om defecten aan het spoor te voorkomen en de treinen, ook in de toekomst, veilig te kunnen laten rijden. [Shortie: ook in de toekomst. Ze rijden nu niet veilig dus?] De geplande werkzaamheden hebben in de genoemde periode iedere dag grote gevolgen voor het treinverkeer op het traject Amersfoort-Apeldoorn en op enkele aangrenzende trajecten. Hoewel de exacte gevolgen voor de dienstregeling nog niet bekend zijn, willen wij u hierover toch in een vroeg stadium informeren.

Wij schatten de gevolgen voorlopig als volgt in:

- Intercity's naar Enschede

Van 8 juli tot en met 14 september vertrekken zowel de intercity's van Schiphol naar Enschede als de intercity's van Den Haag Centraal naar Enschede een kwartier later uit Amersfoort en een kwartier later uit Apeldoorn. Hierdoor komt de totale vertraging uit op 30 minuten.

- Intercity's naar Schiphol

Van 20 juli tot en met 6 augustus 2001 komen de intercity's vanuit Enschede en vanuit Groningen ruim een kwartier later op Schiphol aan.

- Traject Ede-Wageningen -Amersfoort

Van 8 juli tot en met 6 augustus 2001 rijden op dit traject geen treinen. De NS zet op dit traject bussen in. [Shortie: brief komende oktober: bussen nauwelijks bezet, treinverkeer trekt niet aan. Deze onrendabele lijn verhuizen wij naar Polen]

- Internationale treinen uit Duitsland

Gedurende de gehele periode rijden de internationale treinen vanuit Duitsland vanaf Deventer om via Zwolle. Deze treinen komen hierdoor ruim een half uur later in Amersfoort en Amsterdam Centraal/SchiphoI aan.

 -pagina 2-

Wij zijn ons er van bewust dat bovenstaande informatie nog niet compleet is. Wij vinden het echter belangrijk om u als vaste klant vroegtijdig op de hoogte te stellen van deze ingrijpende wijzigingen. [Shortie: lees hier: als wij u vroeg waarschuwen hoeven we zo goed als zeker geen schadevergoeding te betalen] In juni ligt bij het NS loket een uitgebreide dienstregelingsfolder voor u klaar. Hierin vindt u de precieze wijzigingen voor uw treinreis.

Ik vertrouw erop u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd. Voor verdere vragen over uw treinreis kunt u contact opnemen met "9292", telefoonnummer 0900-9292 (f 0,75/ €  0,34 p.m.) of via onze internetsite, www.ns.nl.

Met vriendelijke groet,

Irma Luitse-Winkenius

Commercieel Directeur

Regio Noordoost

Ik weet ook niet waarom Shortie zo'n hekel heeft gekregen aan het vervoersbedrijf. Het zal de ergernis zijn dat je afhankelijk bent van een club die het zo vaak laat afweten. En de manier van communiceren die, of het nu zo'n brief is of een reclamespot, dikwijls regelrechte wanhoop lijken te etaleren. Ook de strekking van deze brief wekt ergernis: let op de oorzaak ligt niet bij ons. Er staat: dringende noodzaak klant en veiligheid. Dit betekent vermoedelijk: ook op dit gebied zijn we in alle opzichten achterstallig. En: in de tijd van vóór de commercialisering deden we dit gewoon 's nachts, maar nu we niet meer met belastingcenten werken en alles zelf moeten betalen is dit overdag natuurlijk veel goedkoper, en met de slechte naam die we toch al hebben en alle acties vallen 'die paar' extra vertragingen toch niet op. Het is trouwens heel opvallend hoe zuinig het bedrijf is met bekend maken van andere communicatiekanalen dan bijvoorbeeld het betaalnummer 9292. Nu bevat deze brief weliswaar een retouradres, maar verder nooit bijvoorbeeld een telefoonnummer of e-mailadres van ze ergens op aangetroffen. Kennelijk zitten de oren toch echt helemaal dicht.


Zondag
27mei 2001
(12:10)

Gistermiddag op teletekst:


vervolg -->