(reageren) | Shortie's is een weblog-achtige pagina, met overpeinzingen van John Piek. De naam Shortie's komt voort uit het plan(...) om mini-columns te gaan schrijven, zeer korte opinie-tekstjes voortgekomen uit invallen naar aanleiding van het dagelijkse nieuws. |
Dinsdag 29mei 2001 (18:50) Shortie *(denkt er het zijne van)*
Zondag 27mei 2001 (12:30) Die NS toch. Ik blijf vinden dat het operettetrekjes heeft. In eigen land hebben ze met grote haast de onrendabele lijnen afgestoten. 'tuurlijk. Hier gelden hoge veiligheidseisen, en is de exploitatie ook om andere redenen duur. Het bedrijf rammelt ondertussen aan alle kant. Het botert niet met het personeel. Het botert niet erg met de bonden. En het botert al helemaal niet met de minister. Ik kan me zo voorstellen wat er aan de directietafel gebeurt. Ineens heb je het, roept een verlichte geest: je wordt conducteur. Maar dan wèl in het buitenland! roept een ander. Snel krabt één van de directeuren achter zijn oor. Noodlijdende lijnen aankopen in Polen. En het plan dit te doen in Engeland. Vooral in Engeland is zo'n beetje alles mis dat er op het spoor mis kan gaan. Misschien denkt de NS daar iets van te kunnen leren. Vorige week kreeg ik onderstaande brief van ze:
Ik weet ook niet waarom Shortie zo'n hekel heeft gekregen aan het vervoersbedrijf. Het zal de ergernis zijn dat je afhankelijk bent van een club die het zo vaak laat afweten. En de manier van communiceren die, of het nu zo'n brief is of een reclamespot, dikwijls regelrechte wanhoop lijken te etaleren. Ook de strekking van deze brief wekt ergernis: let op de oorzaak ligt niet bij ons. Er staat: dringende noodzaak klant en veiligheid. Dit betekent vermoedelijk: ook op dit gebied zijn we in alle opzichten achterstallig. En: in de tijd van vóór de commercialisering deden we dit gewoon 's nachts, maar nu we niet meer met belastingcenten werken en alles zelf moeten betalen is dit overdag natuurlijk veel goedkoper, en met de slechte naam die we toch al hebben en alle acties vallen 'die paar' extra vertragingen toch niet op. Het is trouwens heel opvallend hoe zuinig het bedrijf is met bekend maken van andere communicatiekanalen dan bijvoorbeeld het betaalnummer 9292. Nu bevat deze brief weliswaar een retouradres, maar verder nooit bijvoorbeeld een telefoonnummer of e-mailadres van ze ergens op aangetroffen. Kennelijk zitten de oren toch echt helemaal dicht.
Zondag Gistermiddag op teletekst: |